lørdag 14. desember 2013

14. desember: Strikkefiasko

Siden tidlig i høst har jeg strikket på en nydelig jakke i tynn alpakka fra DSA. Garnet er helt nydelig, mønsteret er også kjempefint, og selv om jeg har hatt noen tvil angående fargesammensetningen underveis ble jeg til slutt ganske godt fornøyd. Men...

Jeg strikker egentlig litt løst. Det medfører at jeg pleier å gå ned en halv pinnestørrelse på alle oppskrifter jeg følger. Og erfaringsmessig pleier strikkeklær å vokse litt i bruk, derfor pleier jeg også å strikke med litt større masketall per 10 cm enn oppskriften tilsier. Det har som regel gått bra. Men denne gangen har jeg visst lurt meg selv.

Jakken er strikket i størrelse L, men den passer ikke. Den er for trang, spesielt over brystet, og det ser ikke pent ut når jeg prøver å kneppe den. At knappestolpen kanskje er litt løs og at jeg har klippet opp foran og dermed fått en bred klippekant med strikket kant over bidrar heller ikke til å gjøre situasjonen bedre. Fiaskoen er et faktum!

Så hva gjør man egentlig? Jeg har vurdert å prøve å selge den, men jeg synes det er vanskelig å sette en pris, og helst vil jeg jo ha jakken selv. Har noen gode erfaringer med å vaske og strekke strikkeplagg som er litt for små? Kan jeg få dratt den ut i litt riktigere størrelse? Vil det være et bedre alternativ å rekke opp knappestolpene og lage dem på en annen måte? Evt feste glidelås? Men da måtte jeg jo også hatt stolper, ellers blir jakken enda trangere? Gode forslag mottas med takk!

6 kommentarer:

Elisabeth sa...

oj, dette var ikke lett! En nydelig jakke, virkelig. Veldig synd om du ikke får den til å passe. Har du dampet den og dradd i den? Og hva med å prøve å fukte den, kanskje i litt balsamvann og deretter ta den på for forming. Det kan være verd et forsøk. Annen type knappestolpe eller lukking vet jeg ikke om jeg kan være til hjelp med :(

frøken ij sa...

Så kjedelig! :/
Å strikke selv er både en glede og en forbannelse. På den ene siden kan du få et plagg i den fargen og fasongen du vil, på den andre siden kan man ha lagt ned mye arbeid i noe som ikke ble som man hadde tenkt.. Jeg har ikke flere tips enn de Elisabeth kommer med.. Håper noe av det funker! Flott jakke, forresten.

Jeg har forresten blogget de fleste av høstens strikkeprosjekter i dag. Riktig nok ikke det jeg tok bilde av i går, men det kommer det også ;)

Og nå når jeg har gjort unna berlinerkranslaginga, blogginga og (snart) fått i meg litt mat - da - da skal jeg strikke litt =) Ha en fin lørdag!

Lena sa...

Øv, hvor er det bare ærgeligt. umiddelbart tvivler jeg på at du kan strække den større på en pæn måde når der er flerfarvestrik.
Når du nu skriver at stolpekanten er lidt løs ville jeg bredere. Måske kunne man kombinere nogle af farverne fra mønstret ind i kanten, så det så planlagt ud - måske en flerfarvet rib hvor vrangmaskerne er en anden farve, evt. skiftende i striber eller en retstrikket kant hvor du leger med de forskellige farver (min Marina http://strikogquilt.blogspot.dk/2012/04/marina.html har sådan en kant). Jeg håber du får løst det, for det er altså en fin trøje!
Hilsen Lena der kigger forbi hver dag her i december - her er vældig hyggeligt.

Liisa sa...

Ajaj. Trist när det inte blir som man vill. Jag skulle absolut, i första hand, prova att blöta tröjan och försöka dra ut den till rätt mått. I andra hand försöka göra något åt knappkanten. Går den inte att använda utan att knäppa, som en jacka? Tröjan är jättefin!

mimouna sa...

Nydelig jakke, så dumt at den ble for trang.

Jeg ville prøvd å blokke den, men veldig forsiktig så du ikke ødelegger den. Alpakka er glatt, og jeg ville ikke dradd for mye i den når den er klippet i. Flerfarget mønsterstrikk er dessverre ikke så lett å blokke pent uten at maskene ser strukket ut. Bredere knappestolper kan kanskje fungere.

Veronica sa...

Kjempefin jakke! Kanskje du kan ha jakken dobbelkneppet, altså lage bredere knappestolpe?:-)